Mat för tur

När man slimmar packningen för flerdagasrvandring är maten oftast det som väger mest. Det är därför värt att lägga lite tid på sortering och urval. Jag har ungefär samma mat med mig varje vandring.

Frukost

Havregrynsgröt med kanel och mjölkpulver.

Ta med en vattenflaska med bred öppning så kan du skaka ut mjölkpulvret.

Dosera havregryn i plastpåsar för varje frukost, lägg i salt, torkade dadlar och andra feta frukter och frön. Genom att dosera dagsvis slipper du släpa med ett överskott. Regniga dagar är det också väldigt skönt att slippa rota runt för att hitta ingredienserna.

Ät gröten direkt ur grytan så slipper du vikten av en extra kåsa.

Mellanmål

Packa en uppmätt påse med nötter, russin och choklad per dag.

Chokladen ligger i förpackningen, detta är det enda som får ha kvar sin originalförpackning trots att det ökar vikten lite. Riktigt varma dagar kan chokladen annars smälta och grisa ner nötter och russin. Det är ok första dagen men inte så kul när den smält och stelnat flera gånger.

Lunch

Viktmässigt är det smartaste att köra torkad mat. Många tycker att det är enkelt att torka själv hemma, andra köper färdiga förpackningar.

Det är dyrt med turmat och vill man spara pengar finns det ofta liknande färdigrätter i vanliga butikers pastahörnor.

Tips annars är rätter av linser, torkad quorn, pasta med torrsås, ris med torrsås och så vidare. Vill man ha lite lyx är pesto på tub och en parmesanost fint att ha med, men väger ju såklart lite.

Ta bort alla extra förpackningar och låt bara den innersta följa med, skriv doseringsavsiningar direkt på påsen.

Mellanmål

Ett paket med knäckebröd (räkna hur många skivor som går åt varje dag) och en tub messmör eller mjukost är fint som mellanmål.

Bästa viktmässigt är att packa en påse med kaffe, men vill man lyxa till det  är cappuccinoförpackningar grymt.

Middag

Samma som lunch…

Extra

När man går långt och bär tungt svettas man. Den extra vikten av vätskeersättning är värd sin vikt i guld för välmåendet.

Fiskar du själv eller snubblar över en snäll fiskare efter vägen har du såklart vunnit högsta vinsten.

I svenska och norska fjällen bär du, för det mesta, inte vatten utan tar direkt från små bäckar.

Plastpåsarna kan du använda som soppåsar, att dra över fötterna i skorna om  de är blöta eller helt enkelt återanvända.

OBS – VIKTIGT

Är ni flera personer som äter och lagar tillsammans, diskutera viktkapacitet innan turen.

Är ni jämnstarka och delar upp maten lika mellan er ska ni ta mat varannan måltid ur varandras väskor. Orättvisa i viktbelastning under längre tid kan i värsta fall annars leda till oginhet, gräl och långvarig osämja.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *